Terex Demag CC2800 zwenkkranskoppeling

Bij grote rupskranen komt al snel het transporteren van de kraandelen kijken.                                                 

Het onderwagen plus bovenwagen gewicht is dan al snel te hoog deze moeten dus gedeeld worden.                 

Voor het delen zijn veel manieren bedacht maar Demag heeft voor de CC2800 een bijzondere manier bedacht.

 

Manitowoc 4600S5

Manitowoc 4600S5

Deze foto is uit 1984 bij deze Manitowoc 4600S5 wordt de bovenwagen gedemonteerd door de vangrollen los te maken.

Ook het tandwiel van de verticale-rijas en de stuurleidingen moeten gedemonteerd worden.

 

 

Deze constructie wordt denk ik het vaakst gebruikt zoals hierboven bij een Liebherr LR1750.

 

Terex Demag CC2800-1

Terex Demag CC2800/1

Deze onderwagen staat klaar om de bovenwagen er op te zetten,vier geleiders sturen de bovenwagen op zijn plek.

En de vier ronde pennen moeten later de zwenkkrachten doorgeven naar de onderwagen.

 

Terex Demag CC2800/1

Terex Demag CC2800/1

Bovenwagen raakt de onderwagen net als de koppelring in beide groeven wordt gedrukt.

 

Terex Demag CC2800/1

Terex Demag CC2800/1

Tekening van een CC2800 zonder snelkoppeling van de zwenkkrans.

 

Terex Demag CC2800/1

Terex Demag CC2800/1

Hierboven als de bovenwagen ontkoppeld boven de carbody hangt.

 

Terex Demag CC2800/1

Terex Demag CC2800/1

En de situatie als de zaak stevig gekoppeld is.

 

Terex Demag CC2800/1

Terex Demag CC2800/1

Hier heeft de cilinder de koppelring in de groeven gedrukt en het sluitstuk is er met de hand tussen gedraaid.

 

 

Aan de andere kant zit een korte cilinder welke de koppelring een paar cm naar buiten drukt maar ook belangrijk is voor de positie van de koppelring.

 

 

Tijdens het monteren of demonteren moet je met de carbodystempels beide delen evenwijdig maken.

 

 

Hier is goed  te zien dat de geleiders de koppelring mooi beschermen tegen beschadigen.

 

 

Als de kraan met superlift wordt gebruikt heeft de koppelring weinig te doen.                                    

Want dan moet alle krachten van bovenwagengewicht met last en SL-ballast binnen deze cirkel blijven

 

 

Hier nog een foto waar rechts het korte sluitstuk is te zien , die wordt  met de hand tussen de koppelring gedraaid als de cilinder helemaal uit is.

 

 

En  nog één van deze schitterende alternatieve zwenkkranskoppeling

Kraanfoto's    Naar-Boven