Spoortunnel Zutphensestraat Vijzelen

Van 17oktober tot 24 oktober is hoofdaannemer Ballast-Nedam bezig geweest om de spoortunnel te verplaatsen.

Het werk bestond uit het graven van de bouwput in het spoortrace door vijf hydraulische gravers.

Na enige voorbereiding vijzelde De Boer  uit Nieuwegein het tunnelsegment van 2730 ton naar het spoortrace

 

Ballast-Nedam Apeldoorn

De Boer vijzelwerk-01

Nadat het treinverkeer op zaterdag was gestopt konden de vijf Ballast-Nedam kranen het gat in de spoorbaan graven.

 

 

Het tunneldeel werd maar 10cm opgetild door 40 vijzels en daarna ongeveer 30m verschoven in 5 uur tijd..

 

Ballast-Nedam Apeldoorn

De Boer vijzelwerk-02

De Liebherr LTM 1160/2 van Gebr.Smits houd de grondkabels omhoog en de PPM350 de bovenleiding.

 

Ballast-Nedam Apeldoorn

Schiltmans kranen

Vier elementen maken deel uit van het vijzelen.

1-De glijbanen met RVS bovenkant.                                                  

2-De horizontale cilinders voor de 30meter verplaatsing                      

3-De 40 vijzelcilinders om de 2730ton van de grond te tillen.               

4-De schenkels aan de tunnelwand om voldoende uitkraning te hebben.

 

Ballast-Nedam Apeldoorn

De Boer vijzelwerk-03

Vooraan de horizontale cilinder die met 15 kleine cilinders op de flens word geklemd.

 

Ballast-Nedam Apeldoorn

De Boer vijzelwerk-04

Opengewerkte tekening  van de tilvijzel ,de borgmoer kan naar beneden  gedraaid worden als zekering.

 

Ballast-Nedam Apeldoorn

De Boer vijzelwerk-05

Als het nodig zou zijn kunnen er 2 x 2 duwcilinders gebruikt worden ,er passen er namelijk twee in.

 

Ballast-Nedam Apeldoorn

De Boer vijzelwerk-06

Verplaatscilinder en tilvijzels op de glijbalk met teflon sloffen.

 

 

De tunnelmoot was vooraan op een werkvloer gemaakt ,oppakken moest dus aan de zijkant in de wand.

 

 

Opbreken van de werkvloer.

 

 

Nog een goeie meter tot de bestemming.

 

 

Deze vijf hydroscheppen gaan de bouwput weer aanvullen.

 

 

Tunnelmoot staat weer op de grond en het vijzelmateriaal wordt gedemonteerd.

 

 

Nog een foto van de Ballast-Nedam gravers

Dit was een mooi voorbeeld van zwaar vijzelwerk

 

Kraanfoto's    Naar-Boven